7 maj 2012

Marktäckare

Flera av de marktäckare som jag har blommar nu på våren. De som sett flera av mina bilder inser att jag är förtjust i Gullgröna, eller Waldsteinia ternata som är dess latinska namn. Praktisk och lättodlad eftersom den trivs både i skugga och sol. Den är grön även på vintern, det är en egenskap som jag uppskattar.


Gullgröna i min lund mellan två gångar.
Vid bäcken fanns det plats ännu lite mer Gullgröna 

Hasselört, Asarum europaeum, en fin marktäckare för skuggiga lägen. Dess egna blommor är inte så mycket för världen, därför tycker jag det blir så vackert med vita Kungsängsliljor i den.
Hasselört, Ormöga, Rosenplister
Min blåa Ormöga ser inte så mycket ut för världen men den kanske tar sig och börjar breda ut sig. Tillsammans med Rosenplister är det en fin färgklick i lunden nu på våren.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar