13 juni 2014

Entrésidan - ett trädgårdsrum

Just nu ser min trädgård ut så som jag trodde den skulle se ut 29 juni när det är dags för Tusen trädgårdar. Jag gillar verkligen den här tiden i trädgården, särskilt entrésidan. Där blommar de mest i olika rosa och blå nyanser, med små inslag av annat. Mycket av det som är fint nu har nog blommat över till besöksdagen men förhoppningsvis har de avlösts av något annat.
Här kliver du över tröskeln till min trädgård, dvs du tar dig ner för entrétrappan.


Skuggbräckan blommar i skyar. Clematisen är sirlig och fin och gör sig så bra mot hostans grågröna blad.

Vänder man sig om och blickar mot trädgårdens ingång så ser man hela högsommarrabatten, jag kallar den så för den brukar vara som intensivast då.

Nu blommar ljusgul Iris och rosa nejlikan i högsommarrabatten och får snart sällskap av Betonica som är på väg att slå ut.

Blickar man upp mot vänster så ser man bergspartiet. Där har vårens scilla och lungört lämnat över till Trift och nävor.

Trift, nävor, felblad och funkior har i år fått sällskap av en "utvält" kruka lobelia.

Ska man ge sig iväg igen passerar men magnolian som frös ned i våras men nu håller på att sätta blad.

Kring entrétrappan blommar bland annat murklocka, backnejlika och näva.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar