23 juni 2014

Lunden - ett trädgårdsrum

Längs hela tomtgränsen i öster och söder har vi stora träd. Och jag menar stora, även om jag är lite dålig på uppskatta storlek i mått så skulle jag säga att de är över tio-tolv meter allihop, kanske mer.

Det ger en skön skugga i trädgården och längs hela den kanten försöker jag få till en känsla av lund, eller svensk träddunge. Jag har planterad en del småträd och buskar blandat med perenner. Längs den sidan löper en gång av träflis med lundrabatter på båda sidor.

Från gräsmattan kan man välja att smita in längs en liten gång av betongplattor. På höger sida om den går växterna i vitt. Den vita pionen är väldigt fin mot den vitbrokiga kornellen. Längs med trädstammen har en Finlands vita ros slingrat sig men den försvann plötsligt. Nu såg jag en par grenar som är på väg tillbaka, så snart så kan den slingra sig upp igen.

Med hundgården i ryggen, blickar jag mot min arbetsplats som skymtar längst bort. Praktbetonikan blir väldigt fin i trädens skugga. I trädet till vänster kommer snart honungsrosen blomma med stora skyar.

Plattgången åt andra hållet, ut mot gräsmattan. Waldstein breder ut sig fint mellan gångarna, i bakkanten har den sällskap av skuggliljor.

Vänder jag mig åt andra hållet är det lite soligare en bit, innan man kommer in i trädskuggan längre ner i trädgården. Men här är klätterhortensian på väg upp och det kommer bli en pergola med den och andra klängväxter som skuggar hundgården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar